loading...

سلامت و سبك زندگي

سلامت و سبك زندگي

بازدید : 250
11 زمان : 1399:2

درست است كه پوست چرب، ظاهري براق و درخشان به انسان مي‌دهد اما اجازه نمي‌دهد آرايش براي مدت طولاني بر روي صورت باقي بماند. سلول‌هاي مرده پوست به همراه چربي آن، قادر هستند منافذ پوست را بپوشانند اما آن را مستعد بروز آكنه كنند.

ما شش روش ساده براي كنار آمدن با پوست چرب به شما پيشنهاد مي‌كنيم:

۱- مراقبت از پوست را بيشتر كنيد

صورت‌تان را دوبار در روز، يك مرتبه صبح و يك بار شب بشوييد و مطمئن شويد كه پيش از رفتن به رختخواب، تمام آرايش صورت‌تان پاك شده باشد. بتا هيدروكسيد اسيد موجود در مواد شستشو دهنده صورت، مانند اسيد ساليسيليك، مي‌تواند چربي‌هاي اضافي پوست را نيز از بين ببرد اما به همان اندازه منافذ پوست را باز كند. پوست چرب ارتباطي به ضعف در بهداشت ندارد بنابراين نيازي به شستشو مداوم پوست نيست و اين كار حتي مي‌تواند پوست شما را خشك كرده و باعث تحريك بيشتر آن براي توليد چربي شود. نيازي به استفاده از تونرهاي پوستي نيست. زيرا بسياري از تونرها حاوي الكل هستند كه مي‌توانند به عملكرد پوست آسيب برسانند و آن را حساس كنند.

۲- پوست‌تان را آب‌رساني كنيد

اگرچه پوست‌تان، چربي اضافي توليد مي‌كند، اما همچنان نياز به آب‌رساني دارد. بسياري از محصولات ضدآكنه، پوست را خشك مي‌كنند و به همين خاطر مهم است كه پوست را مرطوب كنيد تا از توليد دوباره چربي به منظور مبارزه با خشكي پوست‌تان جلوگيري كنيد. سعي كنيد از مرطوب‌كننده‌هاي سبك و فاقد چربي استفاده كنيد.

۳- پوست‌تان را پاك‌سازي كنيد

پاكسازي پوست، سلول‌هاي مرده را از روي پوست برمي‌دارد و از بسته شدن منافذ پوست پيشگيري مي‌كند اما به همان اندازه مي‌تواند پوست‌تان را خشك و حساس كند.

۴- پوست‌تان را درمان كنيد

از محصولات شبانه بر پايه رتينوئيد (ويتامين A) و داروهاي سبك شيميايي استفاده كنيد. اين مواد مي‌توانند چربي پوست را كاهش دهند و از بروز آكنه پيشگيري كنند.

۵- در انتخاب مواد آرايشي دقت كنيد

از خريداري محصولات سنگين خودداري كنيد و بر روي بسته محصول به دنبال كلماتي مانند فاقد چربي (oil-free)، اثر مات كنندگي (matt-effect) و غيركمدوژنيك (non-comodogenic) به معناي مانع از بسته شدن منافذ، باشيد. در صورت استفاده از اين محصولات، به منظور برطرف كردن ترك‌هاي كرم در محل خطوط صورت در طول روز، مي‌توانيد از پد‌هاي چرب موجود در بازار براي ترميم اين بخش‌ها استفاده كنيد.

۶- مراقب تغذيه خود باشيد

مصرف شكر تصفيه شده، غذاهاي فرآوري شده و چربي‌هاي اشباع را به صفر برسانيد. با اين كار توليد چربي توسط پوست تا حد زيادي كاهش مي‌يابد.

۶ راه مراقبت از پوست‌هاي چرب/ پوست‌تان را آب‌رساني كنيد

برچسب ها سلامت ,
بازدید : 300
11 زمان : 1399:2

آيا تا به حال براي شما هم پيش آمده است كه درست ۱ يا ۲ روز بعد از انجام مانيكور متوجه شويد ناخن‌هاي‌تان شكسته‌اند؟ و يا پوست‌هاي اطراف ناخن‌هاي‌تان خشك، پوسته پوسته و شاخي شكل شده باشند؟ اگرچه تنها ظرف چند ثانيه مي‌توانيد با استفاده از يك ناخن‌گير اين مشكل را حل كنيد اما اين شواهد حاكي از نشانه‌هاي مهم‌تر و جدي‌تري خواهند بود. مشكل سلامت ناخن‌ها كه نبايد ناديده گرفته شود!

پوست‌هاي اطراف ناخن‌ها را جدا نكنيد

متخصصين معتقدند، جدا كردن پوست اطراف ناخن‌ها به هيچ وجه راه‌حل مناسبي نيست. پوست شما قسمت مهمي از بدن شما را تشكيل داده است و لايه‌هاي پوستي اطراف ناخن در واقع قسمت‌هاي انتهايي پوست بدن هستند. وظيفه اين لايه‌هاي پوستي محافظت از بدن در برابر باكتري‌ها است. يك راه‌كار مناسب برگرداندن اين پوست‌ها به حالت اوليه خود با مرطوب كردن و يا استفاده از لايه‌بردارهاي مناسب است.

از يك رژيم غذايي مناسب استفاده كنيد

رژيم غذايي نقش بسيار مهمي در سلامت و عملكرد صحيح بدن ما ايفا مي‌كند. براي داشتن ناخن‌هايي سالم و مقاوم توصيه مي‌شود به مقدار زيادي پروتئين مصرف كنيد. ناخن‌ها از پروتئين تشكيل شده‌اند پس اولين و مهم‌ترين كاري كه مي‌توانيد انجام دهيد پيروي از يك رژيم غذايي سرشار از پروتئين است. منابع غني از پروتئين حيواني عبارتند از گوشت انواع ماكيان، ماهي‌ها و گوشت قرمز. اسفناج و ساير سبزيجات هم منابع مهم گياهي براي دريافت پروتئين لازم هستند.

از ناخن‌هاي‌تان به عنوان ابزار استفاده نكنيد

ممكن است زماني كه ابزار لازم مثلا يك قيچي در دسترس‌تان نباشد از يك يا دو ناخن انگشت‌تان براي باز كردن پاكت و يا يك جعبه استفاده كنيد. اين يك عادت بد و نادرست است. ممكن است با اين كار باعث شكستن يا برگشتن ناخن‌تان شويد. قسمت سفيد ناخن به دليل اينكه زياد تحت فشار است به مرور ضعيف مي‌شود و در نهايت مي‌شكند. پس بهتر است در استفاده صحيح از ناخن‌هاي‌تان كمي بيشتر دقت كنيد.

دست‌ها و ناخن‌هاي‌تاي را هميشه مرطوب كنيد

اگر شما هم دائما با معضل خشكي دست‌هاي‌تان رو به رو هستيد احتمالا بدن‌تان به ميزان لازم آب ندارد و دچار كم‌آبي هستيد. بعد از هربار شستن دست‌ها از يك مرطوب كننده مناسب مثل انواع كرم‌ها و روغن‌هاي موجود در بازار استفاده كنيد و بدين شكل هم‌زمان از خشكي دست‌ها و ناخن‌هاي‌تان جلوگيري كنيد. براي مثال استفاده از روغن نارگيل مي‌تواند گزينه مناسبي باشد.

زياد از محلول‌هاي پاك‌كننده دست استفاده نكنيد

با وجود آلودگي‌هاي اطراف ما و جرم و ميكروب‌هاي زيادي كه در محيط زندگي همه ما وجود دارد امروزه استفاده از مواد بهداشتي و پاك‌كننده زيادي بسيار مرسوم است. اما استفاده بيش از حد اين مواد پاك‌كننده آنقدرها هم كه فكر مي‌كنيد مفيد نيست بلكه مي‌تواند مضر هم باشد. در واقع اين مواد بايد تنها به پوست دست‌ها زده شوند و نه ناخن‌ها. تماس آن‌ها با ناخن‌ها باعث خشكي و آسيب جدي خواهد شد. پس بهتر است هنگام استفاده از اين محلول‌هاي پاك‌كننده و يا انواع صابون‌ها احتياط لازم را به عمل آوريد.

مانيكور كنيد

انجام هفتگي مانيكور ناخن‌ها (حتي ناخن‌هاي كوتاه) يك راه‌كار عالي است. علاوه بر ظاهر زيبا انجام مانيكور باعث مي‌شود هميشه اندازه ناخن‌هاي‌تان يكسان باشد و بدين شكل از شكسته شدن بيش از اندازه‌شان جلوگيري شود. مهمتر اينكه با انجام يك مانيكور صحيح پوست‌هاي اطراف ناخن كمتر آسيب مي‌بينند و در محل اصلي‌شان باقي مي‌ماند و شاخي شكل و پوسته‌پوسته نمي‌شوند.

چطور ناخن‌هاي زيبا و سالمي داشته باشيم؟

برچسب ها سلامت ,
بازدید : 287
11 زمان : 1399:2

اگر سن‌تان بيش از ۴۰ سال است، بايد بدانيد كه افزايش وزن را از ۴۰ سالگي به بعد راحت‌تر تجربه مي‌كنيد و البته سخت‌تر مي‌توانيد وزن خودتان را كاهش بدهيد. تغيير در سطح فعاليت بدني، عادت‌هاي غذايي، وضعيت هورمون‌ها و نحوه ذخيره‌سازي چربي توسط بدن، همگي مي‌توانند در اين زمينه نقش داشته باشند. با اين‌حال، چند گام ساده مي‌تواند به حفظ تناسب اندام يا لاغر شدن شما كمك كند.

بيشتر ميوه و سبزي بخوريد

نصف بشقاب شما در هر وعده غذايي بايد با ميوه‌ها و سبزي‌ها پُر شود. خصوصا سراغ محصولاتي برويد كه مغذي‌تر هستند و البته چربي و كالري كمتري نسبت به گوشت‌ها دارند. محصولات لبني و غلات سبوس‌دار نيز گزينه‌هاي مطلوبي به‌شمار مي‌روند. فايده ديگر ميوه‌ها و سبزي‌ها، اين است كه حتي اگر كمتر غذا بخوريد، باز هم شما را سير نگه مي‌دارند. ميوه‌هاي تازه مانند سيب و انواع توت‌ها، جايگزين‌هاي مناسبي براي ميان‌وعده‌هاي سرشار از قند و چربي هستند.

صبحانه را حذف نكنيد

متخصصان همواره يك صبحانه سالم مانند يك بشقاب شير با جو دوسر يا نان گندم سبوس‌دار با ميوه را توصيه مي‌كنند. صبحانه‌هاي سالم مي‌توانند هوس استفاده از خوراكي‌هاي ناسالم در فاصله ميان صبح تا ظهر را كاهش بدهند و مانع از ايجاد گرسنگي شديد در اين مدت شوند.

شب‌ها كمتر غذا بخوريد

اگر بيشتر كالري روزانه مورد نيازتان را تا ظهر (يعني قبل از ساعت ۳ بعد از ظهر) دريافت كنيد، مي‌توانيد وزن خودتان را بيشتر كاهش بدهيد. با اين‌حال، هنوز هم مهم‌ترين عامل براي حفظ وزن در محدوده مطلوب، نوع تغذيه شما است، نه زمان خوردن غذاها.

غذاهاي سالم بپزيد

مقدار زيادي از چربي‌ها و كالري‌ها در مرحله آماده‌سازي و پخت به غذاها اضافه مي‌شوند. پس به‌جاي سرخ كردن غذا يا پختن غذا با كره يا حجم زيادي از روغن، سراغ روش‌هايي مانند گريل كردن، كباب كردن و آب‌پز كردن برويد. اين توصيه را در رستوران نيز بايد جدي بگيريد و غذاهاي سرخ‌شده يا حاوي سس‌هاي چرب را انتخاب نكنيد.

مراقب پُرخوري باشيد

وقتي كه مشغله‌هاي كاري، فرزندان و امور زندگي، كاملا شما را به خودشان مشغول مي‌كنند، شانس پُرخوري يا عدم تمركز موقع غذا خوردن افزايش مي‌يابد. خود عدم تمركز موقع غذا خوردن نيز شانس گرسنگي زودهنگام و ميل بيشتر به غذا خوردن را تشديد مي‌كند. پس همواره موقع غذا خوردن به غذا دقت كنيد و از تلويزيون يا كامپيوتر فاصله بگيريد.

نوشابه را حذف كنيد

اگر عادت كرده‌ايد كه نوشابه، قهوه بسيار شيرين و چاي شيرين بنوشيد، بعد از ۴۰ سالگي بايد سراغ آب يا نوشيدني‌هاي بدون كالري ديگر برويد. نوشيدني‌هاي شيرين، خصوصا نوشابه‌ها، حاوي قندهاي افزودني هستند و مي‌توانند علاوه بر افزايش دادن وزن شما، خطر ابتلا به بيماري ديابت را هم در شما بيشتر كنند.

حفظ عضله‌ها را جدي بگيريد

انسان‌ها به‌طور طبيعي عضله‌هاي خودشان را بعد از ۴۰ سالگي از دست مي‌دهند. اين اتفاق خصوصا براي زنان بعد از يائسگي شدت بيشتري مي‌گيرد. از آن‌جايي كه عضله‌ها، كالري‌ها را بيشتر از چربي‌ها مي‌سوزانند، پس مي‌توانند سرعت متابوليسم را كاهش بدهند و درنتيجه كاهش وزن را هم سخت‌تر كنند. با اين‌حال، تمرين‌هاي ورزشي استقامتي مانند كار با وزنه (حداقل ۲ بار در هفته) مي‌توانند به عضله‌سازي و چربي‌سوزي در بدن شما كمك كنند.

خوب بخوابيد

عوامل بسياري پس از ۴۰ سالگي مي‌توانند خواب شما را مختل كنند، ازجمله استرس، مصرف داروها، ابتلا به بيماري‌ها و خصوصا يائسگي در زنان. با اين‌حال، افرادي كه خواب باكيفيت و كافي ندارند، بيشتر از ديگران با شانس افزايش وزن مواجه مي‌شوند. پس اگر خواب كافي نداريد، حتما حل اين مشكل را جدي بگيريد و نزد پزشك برويد.

بهترين راه‌هاي كاهش وزن بعد از ۴۰ سالگي

برچسب ها سلامت ,
بازدید : 278
11 زمان : 1399:2

نكات ايمني منحصرا براي گوشت‌ها نيستند، بلكه فقط از اهميت خاصي براي اين مواد غذايي برخوردار شده‌اند. پس رعايت نكات ايمني براي همه چيزهايي كه مي‌خوريم، لازم است. يك آشپزخانه سالم براساس دانش هر فرد نسبت به ايمني غذايي و روش‌هاي استاندارد ذخيره‌سازي مواد غذايي مشخص مي‌شود.

مرحله انتخاب گوشت‌ها

هيچ‌وقت گوشتي كه كهنه است يا تاريخ انقضايش به پايان رسيده را خريداري نكنيد. به‌علاوه، اگر گوشت‌ها را از فروشگاه‌هاي بزرگ مي‌خريد، بايد به يك نكته مهم توجه داشته باشيد: ابتدا همه محصولات ديگر را انتخاب كنيد و بعد گوشت‌ها را برداريد تا مدت كمتري را بيرون از يخچال بمانند.

موقع انتخاب گوشت‌ها نيز به نكات زير توجه كنيد:

– از خريد هر گونه گوشت گوساله يا گوسفندي كه حالت قهوه‌اي تيره به خود گرفته يا تغيير رنگ داده است، خودداري كنيد. داشتن بوي بد يا سفتي غيرعادي نيز يعني اين گوشت براي خريد مناسب نيست.

– از خريد هر گونه مرغي كه پلاسيده و پژمرده به نظر مي‌رسد، بوي تُند و بدي دارد يا سفت شده است، خودداري كنيد.

– از خريد هر گونه ماهي كه تغيير رنگ داده يا پژمرده شده است، و گوشت لزج يا بوي غيرعادي دارد، خودداري كنيد.

– از خريد هر گونه گوشتي كه در بسته‌بندي آسيب‌ديده يا بازشده است، خودداري كنيد، چون به احتمال زياد با هوا و باكتري‌هاي مضر تماس داشته است.

مرحله كار با گوشت‌ها

وقتي كه با گوشت قرمز، مرغ يا ماهي كار مي‌كنيد، حتما دست‌هاي خودتان را در مراحل مختلف بشوييد. باكتري‌ها مي‌توانند سريعا بين دست‌ها و گوشت منتقل شوند. پس هميشه ۲۰ ثانيه قبل از كار با گوشت‌ها و بلافاصله پس از پايان كار با آن‌ها، دست‌ها را با آب و صابون يا مايع شوينده بشوييد.

با توجه به اين‌كه باكتري‌ها مي‌توانند به‌راحتي منتقل شوند، گوشت را روي سطوحي كاملا مجزا از مواد غذايي ديگر تميز كنيد. درواقع، سيني يا ظرف مخصوص اين كار بايد فقط به كار با گوشت اختصاص داشته باشد. مواد غذايي ديگر مانند سبزي‌ها نيز بايد كاملا از گوشت‌ها دور بمانند. ظرف‌هاي مخصوص تميز كردن گوشت نيز بايد پس از پايان كار كاملا تميز و شسته شوند.

راهنماي خريد و پاك كردن گوشت‌ها

برچسب ها سلامت ,
بازدید : 267
11 زمان : 1399:2

با توجه به آغاز فصل سرما و شيوع بيماري‌هاي ويروسي فصلي مانند سرماخوردگي و آنفلوآنزا، روابط عمومي وزارت بهداشت توصيه‌هايي از طب ايراني براي پيشگيري و درمان اين بيماري فصلي داشته است كه اين توصيه‌ها به شرح زير هستند:

از ابتداي ورود شلغم به بازار تا آخرين روزهاي حضور آن، شبي يك عدد شلغم متوسط بخارپز و نوش جان كنيد.

يك درمان مناسب براي سرماخوردگي‌هاي ساده در اين فصل، كدو حلوايي است كه مي‌تواند به صورت بخارپز به همراه كمي پودر نبات و دارچين مصرف شود.

در ميان آش‌ها هم آش ايراني سپيد يا (اسفيدباج) براي بهبود حال افراد مبتلا به سرماخوردگي مناسب است. اين آش با برنج، جعفري و گشنيز، كمي تره و شنبليله، بال و گردن مرغ بدون پوست كمي روغن زيتون، مقدار بسيار كم نمك و زردچوبه تهيه مي‌شود.

براي كاهش علائم سرماخوردگي به ويژه در شروع علائم، دم كرده گل گاوزبان به همراه كمي ليموعماني بسيار مناسب است. اين نوشيدني، اگر زياد ترش نباشد، موجب دفع مواد زائد از بدن فرد بيمار مي شود

برچسب ها سلامت ,
بازدید : 264
11 زمان : 1399:2

پوسيدگي دندان، يكي از شايع‌ترين مشكلات مزمن در دوران كودكي است. حدود ۱ تا ۵ (۲۰ درصد) كودك ۵ تا ۱۱ ساله، و ۱ تا ۷ (۱۳ درصد) نوجوان ۱۲ تا ۱۹ ساله، حداقل يك دندان خراب دارند. درصد دانش‌آموزان ۵ تا ۱۹ ساله‌اي كه دندان خراب دارند، در خانواده‌هاي كم درآمد (۲۵ درصد) نسبت به خانواده‌هاي پردرآمد (۱۱ درصد) دوبرابر است.

ضعف بهداشت دهاني، مي‌تواند تأثير بدي بر كيفيت زندگي كودكان، عملكرد آن‌ها در مدرسه و موفقيت آن‌ها در آينده زندگي‌شان داشته باشد. معمولا پوسيدگي دندان قابل پيشگيري است و وجود يك برنامه خدماتي جهت پيشگيري از پوسيدگي دندان براي دانش‌آموزان در مدرسه بسيار مهم است. مراقبت از دندان‌ها، از پوسيدگي و افزايش جرم آن‌ها جلوگيري مي‌كند. استفاده از برنامه‌هاي مشخص رسيدگي به دهان و دندان، به كاهش پوسيدگي دندان در ميان كودكان ۵ تا ۱۶ ساله يعني سنين مدرسه كمك مي‌كند.

كنترل سلامت دندان در مدرسه

برنامه‌هاي مراقبت از سلامت دهان و دندان در مدرسه، به غربالگري و تشخيص مشكلات دهاني دانش‌آموزان كمك مي‌كند. هر كودكي كه با مشكلات دهان و دنداني شناسايي شود، به يك كلينيك دندان‌پزشكي تحت بيمه ارجاع داده مي‌شود. اين برنامه براي كودكاني كه از خانواده‌هاي كم درآمد جامعه هستند نيز مناسب است. زيرا هزينه‌هاي مربوط به دندان‌پزشكي بسيار بالا است و برخي خانواده‌ها به دليل عدم توان مالي از مراجعه به دندان‌پزشك خودداري مي‌كنند.

مدارس موظف هستند:

– از يك مربي بهداشتي متبحر در زمينه تشخيص مشكلات دهان و دندان استفاده كنند.

– اين قانون را در مدرسه وضع كنند كه رسيدگي به مشكلات دندان و مراجعه به دندانپزشك اولويت داشته باشد و با دانش‌آموز همكاري داشته باشند.

– كلاس‌هايي در زمينه آموزش روش صحيح مسواك زدن، استفاده از نخ دندان و مواد دهانشويه براي دانش‌آموزان برگزار كنند.

– با والدين ارتباط داشته باشند و از آن‌ها بخواهند كه نسبت به رعايت بهداشت دهان و دندان در كودكشان، جدي‌تر باشند.

– كودكان را تشويق به مصرف كمتر شيريني، شكلات و نوشابه و درعوض مصرف بيشتر شير و مواد كلسيم‌دار كنند.

مراقبت از سلامت دهان و دندان در مدرسه

برچسب ها سلامت ,
بازدید : 265
11 زمان : 1399:2

براي خوب و زيبا به نظر رسيدن بايد هميشه از بدن‌مان و اندام‌هاي دروني آن مراقبت كنيم. زيبايي ظاهري تنها محدود به زيبايي و طراوت پوست نيست. يك رژيم غذايي سالم و مقوي باعث سلامت ناخن‌ها هم خواهد شد و خوب است بدانيد براي سلامت بدن و ناخن‌ها لازم نيست از ۲ رژيم غذايي متفاوت استفاده كنيد و خود را به درد سر بياندازيد. مواد غذايي مغذي و سالمي وجود دارد كه كمك موثري براي هر دو خواهد بود و از آنجايي كه ناخن‌ها هم از كراتين تشكيل شده‌اند (پروتئين سخت و غيرقابل حل كه بخش اصلي مو و ناخن را تشكيل مي‌دهد) مصرف خوراكي‌هاي يكسان هم براي بدن و هم ناخن‌ها مفيد و لازم خواهد بود.

گوشت قرمز

يك استيك آب‌دار حاوي مقدار زيادي پروتئين و ساير مواد مغذي و مهم براي سلامت ناخن‌ها است؛ براي مثال، آهن. افرادي كه دچار فقر آهن و كم‌خوني هستند اكثرا ناخن‌هاي ضعيف و شكننده‌اي دارند. فقر آهن رابطه مستقيمي با كويلونيشيا يك بيماري مربوط به ناخن دارد و يكي از علائم اين بيماري قاشقي شكل شدن ناخن‌ها است. بروز‌ كويلونيشيا بدين معنا نيست كه شما بايد هر روز هفته گوشت قرمز مصرف كنيد. گوشت قرمز حاوي مقدار زيادي چربي‌هاي اشباع شده است كه مصرف زيادشان شانس ابتلا به بسياري از بيماري‌هاي جدي‌تر را افزايش مي‌دهد. بيماري‌هايي مثل ديابت نوع۲، چندين نوع سرطان و بيماري‌هاي قلبي و عروقي همگي از اين دسته هستند.

شما مي‌توانيد هفته‌اي يكبار تكه‌اي كوچك از گوشت قرمز را مصرف كنيد و از مزاياي آن براي سلامتي‌تان بهره‌مند شويد و اگر فكر مي‌كنيد ممكن است دچار فقر آهن زياد باشيد با پزشك خود مشورت كنيد و از مكمل‌هاي جايگزين استفاده كنيد.

بادام

بادام نه تنها منبع خوب و مناسبي براي دريافت پروتئين است بلكه سرشاز از منيزيم هم هست. مصرف منيزيم باعث سلامت ناخن‌ها مي‌شود. در طبيعت منيزيم به عنوان يك ماده معدني ضد استرس محسوب مي‌شود. خطوط عمودي روي ناخن‌ها يكي از دلايل كمبود منيزيم در بدن است. علاوه بر مصرف بادام شما مي‌توانيد با استفاده از سبزيجات برگ سبز تيره و دانه سويا مقدار بيشتري منيزيم دريافت كنيد و بدن و ناخن‌هاي سالم‌تري داشته باشيد.

شير

تحقيقات نشان مي‌دهد، رابطه مستقيم بين ويتامين D و ناخن‌ها سالم وجود دارد. كلسيم هم كه يك ماده معدني مهم و اصلي در رشد ناخن‌ها و سلامت آن‌ها به حساب مي‌آيد. بدن ما براي جذب كلسيم نياز مبرم به ويتامين D دارد. امروزه بعضي از شيرها حاوي مقدار بيشتري ويتامين D هستند اما براي استفاده از مكمل‌هاي اين ويتامين بهتر است قبل از مصرف با پزشك خود در اين زمينه مشورت كنيد.

تخم مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئين و ويتامينD است. علاوه بر اين دو ماده مهم، تخم مرغ حاوي بيوتين هم هست. بيوتين و ويتامين‌هاي گروه B نقش موثري در توليد و افزايش كراتين دارند. افراد مبتلا به كمبود بيوتين اغلب دچار مشكلات ناخن هستند و اگر شما هم جزء آن دسته از افرادي هستيد كه با اين معضل دست به گريبان هستند توصيه مي‌شود از مكمل‌هاي بيوتين استفاده كنيد. براي داشتن ناخن‌هايي سالم مي‌توانيد مكمل ‌هاي بيوتين را روزانه با دوز ۲.۵ ميلي‌گرم مصرف كنيد. ( به طور طبيعي و خوراكي ۳۰۰ عدد تخم مرغ حاوي اين مقدار بيوتن است.)

ماهي سالمون

ماهي سالمون منبع غني از بيوتين و پروتئين است. علاوه بر اين، سالمون حاوي مقدار قابل توجهي اسيدهاي چرب امگا۳ هم هست. امگا۳ باعث كاهش التهاب بدن مي‌شود، پوست و ناخن‌ها را مرطوب نگه مي‌دارد و از شكنندگي ناخن‌ها جلوگيري مي‌كند. التهاب بدن موجب خرابي و از بين رفتن بستر ناخن‌ها مي‌شود و كاهش آن تاثير مستقيم بر روي سلامت ناخن‌ها خواهد داشت.

برچسب ها سلامت ,
بازدید : 288
11 زمان : 1399:2

اگر به بيماري مزمن انسدادي ريه(COPD) مبتلا هستيد، احتمالا مي‌دانيد كه سيگار كشيدن و تغذيه براساس رژيم غذايي ناسالم، دو عاملي هستند كه مي‌توانند بيماري شما را تشديد كنند. با اين‌حال، محدوديت‌هاي شما فقط به همين دو مورد ختم نمي‌شوند، بلكه بايد از عادت‌هاي ديگري هم پرهيز كنيد. در ادامه با چند مورد از عادت‌هاي رايجي آشنا مي‌شويم كه مي‌توانند به سلامتي شما آسيب برسانند.

هيچ وقت ورزش نمي‌كنيد

اگر هرگز به فعاليت بدني و ورزش كردن اهميت نمي‌دهيد، درنهايت تناسب اندام‌تان از بين مي‌رود و حتي به‌مرور زمان نيز به‌راحتي قبل، قادر به انجام دادن فعاليت‌هاي عادي روزانه نخواهيد بود.

البته دليل ديگري وجود دارد كه جدي گرفتن ورزش را در زندگي شما ضروري مي‌سازد. طبق گزارش طبق گزارش African Health Sciences، فعاليت‌هاي ورزشي مي‌توانند به كاهش علائم افسردگي در افراد مبتلا به COPD كمك كنند.

زيادي هله‌هوله مي‌خوريد

زياده‌روي در مصرف مواد غذايي پُركالري مي‌تواند از عوامل موثر در ابتلا به چاقي باشد و توانايي اين بيماران براي نفس كشيدن و ورزش كردن را ضعيف‌تر كند. به‌علاوه، هله‌هوله‌ها معمولا سرشار از سديم هستند كه مي‌تواند باعث احتباس مايعات در بدن شود، احتقان ايجاد كند و درنهايت تنفس را براي افراد مبتلا به COPD سخت‌تر سازد.

الگوي خواب منظم نداريد

همه انسان‌ها به خواب منظم و باكيفيت نياز دارند، اما اهميت چنين مساله‌اي براي افراد مبتلا به COPD بسيار بيشتر است. درواقع، اين بيماران بايد سيستم ايمني خودشان را تا حد امكان سالم نگه دارند. شب‌بيداري بيش از حد مي‌تواند ساعت بدن اين بيماران مختل كند و چرخه خواب باكيفيت آنان را درهم بريزد. بنابراين، داشتن برنامه منظم براي بيدار شدن و خوابيدن براي اين بيماران لازم است.

به خودتان فشار مي‌آوريد

با اين‌كه ورزش كردن براي افراد مبتلا به COPD لازم است، اما زياده‌روي در اين كار مي‌تواند خطرناك باشد و باعث تشديد علائم بيماري در اين بيماران شود. افراد مبتلا به COPD، آستانه محدودي براي تحمل ورزش دارند و نمي‌توانند ورزش‌هاي شديد را انجام بدهند. با اين‌حال، ورزش‌هاي خفيف و معمولي به اندازه ۴ بار در هفته براي آنان حياتي است.

هيچ‌وقت گردگيري انجام نمي‌دهيد

گرد و غبار، از محرك‌هايي هستند كه مي‌توانند COPD را تشديد كنند. پس افراد مبتلا به اين بيماري بايد گردگيري منظم خانه را جدي بگيرند تا مانع از ورود اين ذرات به درون دستگاه تنفسي خودشان گردند. به‌علاوه، دور ماندن از دود سيگار ديگران، بخاراتي كه از رنگ‌ها بلند مي‌شوند و انواع مواد شيميايي ديگر، براي اين بيماران ضروري است. اگر خودتان قادر به تميز كردن و گردگيري منظم خانه نيستيد، حتما از ديگران براي انجام دادن اين كار كمك بخواهيد.

نوشابه مي‌نوشيد

نوشابه‌ها فقط باعث افزايش وزن شما نمي‌شوند، بلكه حاوي كربن هستند و مي‌توانند معده شما را متورم كنند. وقتي كه معده حالت متورم به خودش مي‌گيرد، به ديافراگم فشار مي‌آورد و درنتيجه تنفس را براي افراد مبتلا به COPD سخت‌تر مي‌كند. پس براي اين بيماران ضروري است كه گزينه‌هاي سالم‌تري به‌جاي نوشابه‌هاي گازدار انتخاب كنند و حتما آب كافي به بدن خودشان برسانند.

در مصرف كافئين زياده‌روي مي‌كنيد

نوشيدني‌هايي مانند قهوه و چاي، و مواد غذايي خاصي مانند شكلات، همگي حاوي كافئين هستند كه نوعي محرك است و مي‌تواند از به خواب رفتن طبيعي شما جلوگيري كند. پس افراد مبتلا به COPD بايد در نوشيدن يا خوردن محصولات كافئين‌دار با احتياط عمل كنند و از عصر به بعد نيز اصلا سراغ اين محصولات نروند.

برچسب ها سلامت ,
بازدید : 346
11 زمان : 1399:2

آبريزش بيني، يكي از مشكلات رايج و آزاردهنده در فصل پاييز است. شايع‌ترين علت‌هاي آبريزش بيني هم سرماخوردگي، واكنش آلرژيك، عفونت سينوسي و تغييرات ناگهاني در وضعيت آب‌وهوا هستند. اگر اين مشكل به‌موقع درمان نشود، مي‌تواند به مشكلات ديگري مانندسرگيجه، سرفه، سردرد و… منجر شود.

داروهاي بدون نسخه زيادي براي مقابله با آبريزش بيني در دسترس هستند، اما معمولا عوارض ناخوشايندي مانند خواب‌آلودگي دارند. با اين‌حال، درمان‌هاي خانگي ساده هم مي‌توانند آبريزش بيني را سريعا تسكين بدهند و هم شدت علائم را كمتر كنند، بدون‌ اين‌كه عارضه خاصي داشته باشند.

آب‌نمك

آب‌نمك، بهترين درمان خانگي براي رفع التهاب‌ها و تحريك‌شدگي‌هايي است كه باعث شكل‌گيري آبريزش بيني شده‌اند. آب‌نمك به رقيق كردن مخاط كمك مي‌كند و درنتيجه خارج ساختن مخاط را از بدن راحت‌تر مي‌سازد. به‌علاوه، مسير بيني را از عناصر محرك و التهاب‌زا پاك مي‌كند.

– نصف قاشق چاي‌خوري از نمك را با فنجان آب گرم تقطيرشده تركيب كنيد.

– با كمك قطره‌چكان، چند قطره از محلول را به هر دو سوراخي بيني بريزيد و سرتان را بالا بگيريد.

– وقتي كه محلول كاملا در مسير بيني شما جريان پيدا كرد، مخاط اضافي را با فشار عادي از بيني بيرون بريزيد.

– تكرار اين كار، چند بار در روز توصيه مي‌شود.

بخار آب

بخار آب، يكي از درمان‌هاي خانگي موثر براي مقابله با آبريزش بيني است كه مخاط اضافي موثر در شكل‌گيري آبريزش بيني و عطسه را از بين مي‌برد.

– صورت خودتان را روي يك كاسه آب جوش نگه داريد و يك حوله روي سرتان بيندازيد تا بخار روي صورت‌تان حبس شود. حدود ۱۰ دقيقه، بخار آب را تنفس كنيد و بعد بيني خودتان را تخليه كنيد. تكرار ۳ تا ۴ باره اين كار در طول روز مفيد است.

– اضافه كردن چند قطره اوكاليپتوس يا نعناع به آب نيز اثربخشي آن را بيشتر مي‌كند.

سير

سير داراي خاصيت‌هاي ضدباكتريايي و ضدعفوني‌كننده است كه اين ماده غذايي را به درمان خانگي فوق‌العاده‌اي براي مقابله با آبريزش بيني تبديل مي‌كنند.

– ۳ تا ۴ كه سير خردشده را درون يك فنجان آب بجوشانيد و آن را بخوريد.

– ۳ تا ۴ بار در طول روز، يك حبه سير را بجويد تا بدن‌تان گرم شود و آبريزش بيني‌تان از بين برود.

فلفل قرمز

فلفل قرمز مانند آنتي‌هيستامين براي رفع احتقان بيني عمل مي‌كند و براي درمان آبريزش بيني هم مفيد است. فلفل قرمز، ترشحات بيني را افزايش مي‌دهد و درنتيجه شرايط مناسبي براي بدن فراهم مي‌آورد تا سموم مسدودكننده بيني و عوامل موثر در آبريزش بيني را دفع كند.

اين ادويه مهم، گردش خون در بدن را هم تقويت مي‌كند و گرماي بدن را افزايش مي‌دهد. پس وقتي كه به آبريزش بيني مبتلا مي‌شويد، از فلفل قرمز براي تهيه و خوردن غذاها استفاده كنيد.

ريحان

ريحان داراي خاصيت ضدباكتريايي، ضدقارچي و ضدويروسي است. به‌علاوه، خاصيت التيام‌بخش قدرتمندي دارد كه بدن را از درون گرم مي‌كند و آبريزش بيني را برطرف مي‌سازد.

– سه يا چهار برگ ريحان را هر صبح قبل از صبحانه بجويد و شب‌ها نيز قبل از خوابيدن اين كار را تكرار كنيد.

– ۸ تا ۱۰ برگ ريحان و ۵ تكه از گل ميخك را به يك فنجان آب اضافه كنيد و بگذاريد ۱۰ دقيقه بجوشد. بعد مقداري قند به آن بيفزاييد. پس از سرد شدن اين محلول مي‌توانيد آن را بنوشيد. نوشيدن اين محلول، ۲ بار در روز توصيه مي‌شود.

برچسب ها سلامت ,
بازدید : 395
11 زمان : 1399:2

التيام يافتن آسيب‌ها و بهبودي صدمات هميشه به زمان نياز دارد، اما ما مي‌توانيم كه زمان مورد نياز براي التيام و بهبودي را براساس بافت درگيرشده تخمين بزنيم. با اين‌حال، قابليت ذاتي بعضي از افراد براي التيام و بهبودي تحت تاثير مجموعه‌اي از عوامل ديگر قرار مي‌گيرد كه هر كدام مي‌توانند بر ظرفيت‌هاي بدن در اين راستا تاثير بگذارند. اگر مي‌خواهيد بدانيد كه چرا آسيب يا جراحت در بدن‌تان سريعا بهبود پيدا نمي‌كند يا بعضا براي هميشه ماندگار مي‌شود، بهتر است به نكات زير توجه كنيد.

سيستم ايمني شما با اختلال مواجه است

هرچه وضعيت سيستم ايمني بدن بهتر باشد، عملكرد آن نيز موثرتر و قوي‌تر خواهد بود. فرآيند بهبودي و التيام بافت‌هاي بدن واقعا پيچيده است، چون سلول‌هاي ايمني مختلفي در قسمت‌هاي متفاوت هر بافت وجود دارند. در اين‌جا قصد نداريم كه شما را با جزئيات درگير كنيم، اما بايد بدانيد كه ترميم بافت آسيب‌ديده اساسا با واكنش سيستم ايمني شروع مي‌شود.

اگر سيستم ايمني با اختلال مواجه باشد، واكنش ضروري‌اش نسبت براي شروع التيام و بهبودي جراحت‌ها نيز به تاخير مي‌افتد. پس تقويت سيستم ايمني، اساسا يكي از راه‌هاي مهم براي تسريع در زمان‌بندي بهبودي است. سبزي‌هاي برگ سبز تيره و توت‌هاي رنگي، از منابع فوق‌العاده قوي براي تقويت سيستم ايمني بدن هستند.

انتخاب‌هاي ناسالمي داريد

افرادي كه اين ويژگي‌ها را دارند، اساسا روند بهبودي و التيام را سريع‌تر طي مي‌كنند: سبك زندگي سالم، سلامت عمومي مطلوب، ورزش منظم، تغذيه سالم و خواب مطلوب. از طرف ديگر، افرادي با اين ويژگي‌ها نيز اساسا روند بهبودي را ديرتر مي‌گذرانند: استفاده مكرر از داروها، فعاليت بدني كم، تغذيه بي‌كيفيت و خواب ناكافي. توجه داشته باشيد كه بدن، نشان‌دهنده سلامت عمومي و تندرستي ذهني و جسمي شما است و درنتيجه، همبستگي مستقيمي با زمان‌بندي التيام و بهبودي بافت‌ها دارد.

خواب شبانه مطلوبي نداريد

دانشمندان همواره تاكيد كرده‌اند كه خواب عميق و كافي براي بهبودي و التيام مطلوب و سريع واقعا ضروري است. درواقع، بافت‌هاي بدن هميشه براي بهبودي به فرصت و استراحت نياز دارند. مغز در زمان خواب، هورمون‌هاي لازم براي شروع فرآيندهاي ترميمي را ترشح مي‌كند و بدن نيز ذاتا در اين حالت، سلول‌هاي سفيد خون را بيشتر مي‌سازد. امروزه ثابت شده است كه خواب شبانه كمتر از هفت ساعت، خطر ابتلا به سرماخوردگي را سه برابر بيشتر مي‌كند و تعداد رگ‌هاي خوني لازم براي بازيابي بدن را كاهش مي‌دهد. بنابراين، افزايش ساعت خواب شبانه واقعا در تسريع روند بهبودي و التيام موثر است.

مواد مغذي ضروري را دريافت نمي‌كنيد

دريافت مواد مغذي ضروري براي كمك‌رساني به روند بهبودي و ترميم بافت‌هاي بدن واقعا اهميت خاصي دارد. وقتي كه بدن ما آسيب مي‌بيند، بلافاصله براي شروع فرآيند ترميم به پروتئين نياز پيدا مي‌كند. پروتئين حيواني، مرغوب‌ترين منبع پروتئيني در اين وضعيت براي بدن است. اين منابع غذايي هم از اهميت ويژه‌اي برخوردار هستند: ماهي، تخم‌مرغ، شير كامل و ماست يوناني.

ماده ديگري كه هم به رشد بافت‌هاي بدن و هم به تقويت سيستم ايمني كمك مي‌رساند، زينك يا روي است. محصولاتي مانند جگر و دل و قلوه، بهترين منابع براي زينك هستند. البته مغزهاي خام، دانه‌ها و مرغ نيز اين ماده مهم را به بدن مي‌رسانند. ويتامين A و ويتامين C نيز براي بازيابي و ترميم بدن ضروري به‌حساب مي‌آيند و سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كنند.

توجه داشته باشيد كه كربوهيدرات‌هاي تصفيه‌شده (نان، برنج و ماكاروني تصفيه‌شده)، شيريني‌ها و كيك‌هاي صنعتي و محصولات كافئين‌دار نيز در دوره بهبودي و التيام براي بافت‌هاي بدن مضر هستند. بنابراين، مصرف آن‌ها را براي مدت محدود كنار بگذاريد يا ميزان استفاده از آن‌ها را به حداقل برسانيد.

چرا زخم‌هاي‌مان خوب نمي‌شوند؟!

برچسب ها سلامت ,

تعداد صفحات : 15

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 154
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 49
  • بازدید سال : 686
  • بازدید کلی : 64509
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی